Doe jij nog wat je echt leuk vindt?

'Ik zie het regelmatig gebeuren om me heen: ondernemers die niet meer elke dag datgene doen wat ze eigenlijk het allerleukste vinden. En zelf stapte ik in de afgelopen 25 jaar natuurlijk ook regelmátig in die valkuil.' Dat zegt Jan van Vugt, oprichter en eigenaar van BMP Nederland.

'Ik zie het regelmatig gebeuren om me heen: ondernemers die niet meer elke dag datgene doen wat ze eigenlijk het allerleukste vinden. En zelf stapte ik in de afgelopen 25 jaar natuurlijk ook regelmátig in die valkuil.' Dat zegt Jan van Vugt, oprichter en eigenaar van BMP Nederland.

Ongemerkt weg van je passie

'Iedereen kent wel het voorbeeld van die monteur die zijn baan opzegt om voor zichzelf te beginnen. Hij gaat hier en daar wat deuren monteren en doet de verkoop erbij. Dat kan hij immers allebei wel, anders was hij geen ondernemer geworden. Al snel krijgt hij het drukker en drukker. In eerste instantie is dat natuurlijk goed nieuws, want van de lucht alleen kan je niet leven. Maar nu heeft hij naast zijn monteurs- en verkoopwerkzaamheden, ook te maken met een toenemende hoeveelheid administratie. Offertes uitbrengen, facturen versturen en zorgen dat de rest van de boekhouding klopt gebeurt dan vaak in de avonduren. En uiteindelijk, wanneer je zo'n ondernemer dan na een aantal jaren spreekt, dan is hij vaak afgedreven van zijn eigenlijke passie. Bovendien komt het niet echt professioneel over als je in de late uren nog e-mails verstuurt en prijzen opvraagt. Door de toegenomen klantenportefeuille zit deze beste man vaak uren aan een bureau tussen vier muren, terwijl hij in basis liever met zijn handen werkt en graag naar klanten gaat. En dát is nu precies wat ik bedoel met: Doe jij nog wat je leuk vindt ?'

Neem de juiste beslissingen

'Kijk, wanneer je als ondernemer succesvol bent, en dus als bedrijf groeit, dan ontkom je er niet aan om met anderen samen te gaan werken. En dat is in basis natuurlijk goed nieuws, want het aannemen van personeel verlicht direct jouw werkdruk. Maar let er dan wel op dat je mensen aanneemt die vooral de taken uit gaan voeren waar jij geen energie van krijgt. Geen zin in sales? Neem een verkoopmedewerker aan. Een broertje dood aan administratie? Schakel een accountant in. Het gros van onze klanten begrijpt dat: laatst nog sprak ik een bestaande klant die weer door een buitenlandse klant benaderd werd met het verzoek of hij een grote hoeveelheid snelroldeuren kon leveren. Deze klant zei letterlijk tegen me dat hij dankzij BMP Nederland weer ja zegt tegen dat soort opdrachten. Wanneer je het chargeert zou je kunnen zeggen dat wij zijn externe snelroldeurenafdeling zijn. En zo kun je ook naar je accountant, als je financiële afdeling of naar je marketingbureau, als je communicatie-afdeling kijken. Ik vind het een mooi voorbeeld van slimmer werken in plaats van harder werken', aldus Jan.

Drie tips van een ouwe rot in het vak

1. Werk slimmer niet harder

'Zet automatisering in voor je bedrijf, met name voor je administratie. Zie het als een extra digitale arbeidskracht. Offertes uitwerken en facturen versturen in Excel en Word lijkt handig maar kost zeeën van tijd Handmatig je debiteurenbeheer bijhouden? Niet meer doen. Er zijn eenvoudige, voordelige en praktische softwarepakketten op de markt die je veel overzicht geven en je vanaf dag één tijd besparen. Wij merken zelf elke dag opnieuw hoeveel gemak je van dit soort oplossingen hebt. Bovendien vermindert het ook je foutenkans, omdat er meer overzicht is op openstaande posten, offertes etc.'

2. Blijf doen wat je leuk vindt

'Als je meer dan je lief is op kantoor zit, terwijl je eigenlijk liever de weg opgaat, doe dat dan ook. Je bent immers ondernemer geworden om vrij te zijn. Gun jezelf die vrijheid dan ook, en neem zoveel als mogelijk afstand van de taken waar je niet gelukkig van wordt. Zelf ga ik graag de auto in om klanten te bezoeken. Een keer koffiedrinken of even een probleem op locatie oplossen, daar krijg ik veel energie van en bovendien vervangt dit soort bezoeken, waarin je gewoon gezellig met elkaar bijpraat op een natuurlijke manier een aantal van je verkoopgesprekken.'

3. Besteed uit

'Ik zei het eerder al in dit blog: besteed alle taken die niet tot de kernactiviteiten van je bedrijf horen (en waar je dus vaak ook niet zo warm voor loopt) uit aan een professional. Op die manier kun jij je richten op hetgeen waar je écht goed in bent en dat is voor alle partijen de beste oplossing. Het komt de kwaliteit van je onderneming ten goede en het houdt jou als ondernemer vitaal, ook na jaren.'

Moraal van het verhaal

'Bel ons niet alleen als je deuren nodig hebt, maar kom gerust eens koffiedrinken als je wilt sparren of de uitdagingen van het ondernemerschap. Waarom zouden we allemaal los van elkaar het wiel uitvinden, terwijl anderen dat in veel gevallen al voor je gedaan hebben?', besluit Jan.

Reageer

0 Reacties